آموزش

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور – کدام نرم افزار برای ادیت و طراحی بهتر است؟

دانلود از فری پیک

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور بسیار سخت است و قطعا هر دوی آن‌ها بسیار کاربردی هستند و کاربرد فوق العاده‌ای در طراحی و ادیت عکس دارند. نرم افزار فتوشاپ را تقریبا اکثر ما ما می‌شناسیم و تعریف این نرم‌افزار را زیاد شنیده‌ایم و حتی در فرهنگ جامعه نیز وارد شده است و اصطلاحا “این عکس فتوشاپه!” را تقریبا هر نسلی متوجه می‌شود. نرم افزار ایلاستریتور هم دست کمی از نرم افزار فتوشاپ ندارد و کارهای زیادی می‌توان با آن انجام داد. در این دو نرم افزار به سادگی می‌توان انواع لوگو را طراحی کرد و عکس‌های مختلفی را ادیت کرد. ویژگی‌های مشترک این دو نرم افزار بسیار زیاد هستد و سخت است که این دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

جالب است بدانید که شرکت‌های سازنده نرم افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور یکی است، اما هر یک از این دو نرم افزار با هدفی متفاوت عرضه شده‌اند. شرکت ادوبی (Adobe) این دو نرم افزار را ساخت تا در حوزه گرافیک و ادیت عکس نیز نقش داشته باشد. این دو نرم افزار به سادگی می‌توانند انواع تصاویر وکتور و رستر را به عنوان خروجی نمایش دهند که همین ویژگی گرافیست‌ها را مجذوب کار با آن‌ها کرده است. در ادامه این مقاله از وبلاگ باک همراه ما باشید تا مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور و برخی از تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم.

معرفی فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای ادیت عکس است که افراد حرفه‌ای با آن کارهای دیگری نیز مانند تولید انیمیشن و تصاویر متحرک انجام می‌دهند. نرم افزار فتوشاپ در سال 1990 اولین نسخه خود را منتشر کرد و به دلیل اینکه کار با آن خیلی سخت بود و افراد حرفه‌ای در این زمینه خیلی کم بودند و استقبال زیادی از آن نشد.

محیط نرم افزار فتوشاپ

در سال‌های بعد، شرکت ادوبی تصمیم گرفت تا رابط کاربری نرم افزار را بهبود دهد و افرادی را برای آموزش فتوشاپ قرار دهد تا مردم را با این نرم افزار آشنا کنند. در سال‌ها بعد این نرم افزار بسیار معروف شد و شهرت آن به سطح جهانی رسید. این نرم افزار بر روی سیستم عامل‌های مک، ویندوز، اندروید و ios نصب می‌شود و کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است.

یکی از کاربردهای منحصر به فرد این نرم افزار این است که شما می‌توانید از پرده سبز در این نرم افزار استفاده کنید؛ یعنی اینکه هر افکت و یا تصویری که خواستید را می‌توانید بر روی خود و یا پشت صحنه تصویری که با پرده سبز گرفتید، قرار دهید.

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور در زمینه بیان اهداف ساخت این دو نرم افزار بسیار ساده بوده، اما از لحاظ بیان ویژگی‌های مختلف این دو نرم افزار، بسیار دشوار بوده و نمی‌توان به سادگی این کار را انجام داد.

معرفی ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور یا به بیان دیگر ایلوستریتور، یکی از بهترین نرم افزارهای وکتور برای ادیت عکس، طراحی لوگو و تولید تصاویر انیمیشنی است. اگر چند بار با این نرم افزار کار کرده باشید، به سادگی می‌توانید تشخیص دهید که کیفیت خروجی تصویر آن از بسیاری از نرم افزارهای دیگر گرافیکی بالاتر است. خروجی با کیفیت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایلاستریتور است که آن را به یک نرم افزار خاص تبدیل کرده است. جالب است بدانید که هیچ تصویری در این نرم افزار کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و هر چه تصویر بزرگ‌تر شود، با همان کیفیت قبلی و اصلی نمایش داده می‌شود.

نرم افزار ایلاستریتور در سال 1987 به بازار آمد و در همان سال طرفداران زیادی به سمت این نرم افزار آمدند. در ابتدا این نرم افزار کاربردها و ویژگی‌های زیادی نداشت و یک نرم افزار ساده ادیت عکس بود. با گذشت زمان ویژگی‌های زیادی به این نرم افزار افزوده گردید که همین امر باعث شد تا افراد زیادی را مجذوب خود کند. شما می‌توانید این نرم افزار را در سیستم عامل‌های مک، ویندوز و اندروید نصب کنید و به تولید یا ادیت انواع محتوای گرافیکی و بویژه محتوای گرافیکی وکتور مثل تصاویر انیمیشنی یا لوگو بپردازید.

طرح غروب آفتاب

مزایا و کاربردهای نرم افزار فتوشاپ

عملکرد نرم افزار فتوشاپ به صورت بیت مپ یا شطرنجی است که همین امر ویژگی‌های زیادی را به این نرم افزار اضافه می‌کند. سعی کنید از فتوشاپ بیشتر برای ادیت عکس‌ها استفاده می‌شود و در بسیاری موارد، تولید محتوای انیمیشنی یا انواع فرمت‌های دیگر گرافیکی در این نرم افزار دشوارتر از نرم‌افزارهای مشابه است. برای مثال سعی نکنید با فتوشاپ طراحی لوگو انجام دهید، زیرا این نرم افزار به صورت بیت مپ بوده و در صورت بزرگ‌نمایی لوگو ممکن است شطرنجی شود و کیفیت خود را از دست بدهد یا ابزارهای تخصصی برای طراحی لوگو را در اختیار شما قرار ندهد. در ادامه برخی از کاربردهای فتوشاپ ارائه شده است:

  • صفحات وب
  • آگهی‌ها و بنرها
  • گرافیک‌های ویدئویی
  • تنظیم عکس برای چاپ
  • ساخت موکاپ
  • طراحی کاتالوگ و بروشور
  • طراحی پوسترهای مختلف

قبل و بعد تصویر فتوشاپی

مزایا و کاربردهای نرم افزار ایلاستریتور

ایلاستریتور نرم‌افزار جادویی طراحی و ادیت عکس‌های وکتور است. این یعنی هر چیزی که در نرم افزار ایلاستریتور ساخته می‌شود می‌تواند تا اندازه نوک انگشت یا اندازه بیلبردهای بزرگراهی تغییر کند، بدون اینکه کیفیتش را از دست بدهد. طرحی که در نرم افزار ایلاستریتور ایجاد می‌شود از طراحی کارت‌های ویزیت گرفته تا تصاویر تبلیغاتی کنار اتوبوس عالی است و از طرف دیگر این نرم‌افزار بهترین انتخاب برای طراحی لوگو به شمار می‌رود. زمانی که قصد چاپ یک تصویر ر ا دارید بهتر است این نرم افزار را به خاطر داشته باشید، زیرا بیشترین کیفیت ممکن چاپ را به شما می‌دهد.

استفاده از ابزارهای این اپلیکیشن باعث طراحی آسانتر، تایپ، ایجاد عناصر طراحی و حتی قرار دادن عکس‌های موازی فتوشاپ خواهد شد. به علاوه آزادی عمل زیادی در این طرح ها وجود دارد و می‌توان با ایده‌های بسیار زیادی با این نرم افزار کار کرد. با این حال این نرم افزار نیز مانند فتوشاپ محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود برخی از کاربران از آن پرهیز کنند.

نماد ایلاستریتور

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور

در مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور به موارد کمی از تفاوت‌های آن‌ها می‌توان اشاره کرد و باید خیلی ریز بین باشید تا بتوانید تفاوت‌های ریز آن‌ها را پیدا کنید. اما تنها تفاوتی که بین این دو نرم افزار وجود دارد، کیفیت تصویر است که در نرم افزار ایلاستریتور بیشتر است. در ادامه به مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور می‌پردازیم.

اولین نسخه و هدف از طراحی

نرم افزار ایلاستریتور که یکی از برنامه‌های تخصصی طراحی تصاویر وکتور است، 3 سال زودتر از نرم افزار فتوشاپ که یکی از برنامه‌های تخصصی در طراحی و ادیت تخصصی تصاویر رستری است، وارد بازار شد.

محیط کاری

در نرم افزار ایلاستریتور شما محدود به محیط کار (Work Area) نیستید و به سادگی و بدون نیاز به تغییر سایز و اندازه محیط کاری به یک محیط دیگر بروید و طراحی‌های خود را از محیط قبلی خارج و در محیط جدید وارد کنید. اما در نرم افزار فتوشاپ شما فقط می‌توانید در یک محیط کار فعالیت کنید و قادر به خروج از محدوده طراحی خود نیستید.

مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور

لایه‌ها

در نرم افزار ایلاستریتور هر لایه از چند شیء تشکیل شده است، اما در فتوشاپ هر لایه دارای یک شیء است.

انتخاب ناحیه

در نرم افزار ایلاستریتور نمی‌توان قسمتی از تصویر را انتخاب کرد و باید یک شیء از تصویر را انتخاب کرد، اما در فتوشاپ به سادگی می‌توان قسمتی از تصویری که می‌خواهید را انتخاب کنید.

بوم

بوم یا محل کار در فتوشاپ یگانه است و همه لایه‌های مختلف تصویر روی یک بوم هستند؛ این درحالیست که در ایلاستریتور از چندین بوم یا آرت برد(Artboard) به شکل همزمان استفاده می‌شود و محدود به یک بوم نیستیم.

بزرگنمایی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور، تفاوت در توانایی بزرگنمایی تصویر توسط آن‌ها است که در نرم افزار ایلاستریتور بیشتر است. در نرم افزار فتوشاپ امکان بزرگنمایی بدون اینکه کیفیت کم شود، وجود ندارد و در واقع هنگام زوم، این نرم‌افزار به دلیل ویژگی بیت مپ، پیسکل‌ها را بزرگتر می‌کند و پس از مقداری زوم کردن باعث می‌شود تا کیفیت تصویر کم شود.

اما در مورد نرم افزار ایلاستریتور این شرایط برقرار نیست. از آنجایی که اشکال طراحی شده که در نرم افزار ایلاستریتور به صورت دقیق ترسیم شده و با فرمول‌های ریاضی اندازه گیری می‌شوند، وابستگی به بزرگنمایی تصویر ندارند و می‌توانید هر آتیم طراحی‌شده را تا هر اندازه‌ای که دوست دارید، بزرگ کنید، بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش پیدا کند.

کاربردها

از فتوشاپ اصولا برای ویرایش عکس و تصاویر از قبل ایجاد شده (موجود)، روتوش تصاویر و انواع ادیت‌های مربوط به رنگ و ویژگی‌های دیگر عکس‌های رستر استفاده می‌شود؛ در حالی که کاربرد ایلاستریتور در زمینه طراحی تصاویر و بویژه تصاویر وکتور از ابتدا است که سایز آن‌ها قابل تغییر می‌باشد؛ مانند لوگوها، کارتون، تصاویر متحرک مانند پرچم و غیره و در عین حال افراد زیادی نیز توانایی کار تخصصی با این نرم‌افزار را ندارند.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت باک با مقایسه فتوشاپ و ایلاستریتور با شما همراه بودیم. برای اینکه بتوانید هم در ادیت کردن عکس و هم در طراحی لوگو و تصاویر وکتور موفق شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به یادگیری هردوی این نرم افزارها بپردازید. با این کار شما به سادگی می‌توانید از این دو نرم افزار کسب درآمد کنید و کارهای پروژه محور انجام دهید. اگر فردی حرفه‌ای یا کسب و کاری هستید که کار شما بر مبنای نرم افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور هست نیز به شما پیشنهاد می‎کنیم تا سری به سایت باک بزنید و از انواع طرح‌ها و قالب‌های آماده و پروژه‌های تخصصی این دو نرم افزار استفاده کنید.

دانلود از فری پیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا