آموزش

آموزش ساخت موکاپ

دانلود از فری پیک

استفاده از مدل‌های موکاپ از جمله لوگو؛ پوستر؛ بنر و…، در سالن‌های اجتماعات؛ تابلوهای تبلیغاتی و سایر مکان‌ها، روشی بسیار جذاب و متفاوت برای تبلیغ محصول و ایجاد هیجان در مشتریان است. شما نیز می‌توانید یادگیری اینکار را با ساخت مدل‌های ساده با استفاده از فوتوشاپ آغاز کنید. در ادامه به شما آموزش ساخت موکاپ را به سادگی هرچه تمام‌تر ارائه خواهیم داد.

موکاپ چیست؟

پیکرنما؛ فایل پیش‌نمایش یا موکاپ (Mockup)، به قالب‌ها یا فایل‌های گرافیکی آماده‌ای گفته می‌شود که در امور مختلف طراحی از جمله: ساخت کاتالوگ؛ پوستر؛ بروشور؛ کارت ویزیت؛ لوگو؛ صفحات وب؛ اپلیکیشن موبایل و… می‌توان به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده نمود. طراحان با استفاده از انواع محصولات موکاپ می‌توانند طرح اولیه خود را قبل از اجرا و چاپ در قالب اصلی به صورت پیش‌نمایش مشاهده کنند، یا از آن به‌عنوان یک فایل گرافیکی زیبا و جذاب در انواع طراحی‌های خود استفاده نمایند.

موکاپ؛ روشی بی‌نظیر برای ایجاد انواع مدل‌های محصولات فتوشاپی

فرض کنید شما به عنوان یک طراح، لوگویی در مورد یک رستوران طراحی نموده‌اید و اکنون می‌خواهید ببینید نتیجه کار شما بر روی دیوار آن رستوران چگونه خواهد شد. در اینگونه مواقع، می‌توانید از موکاپ استفاده کنید. مطمئنا مشتری نیز با دیدن طرح نهایی لوگو بر روی مکان مورد نظر خود، رضایت بیشتری خواهد داشت تا اینکه لوگو را صرفا روی یک تکه کاغذ و یا به‌صورت فایل خام به او نشان دهید.

آموزش ساخت موکاپ:

با ایده همراه شوید

اول از همه و قبل از تهیه طرح خود، مهم است که به یک ایده جذاب برسید. این کار به شما کمک می‌کند تا با طرح خود ارتباط برقرار نموده و نتیجه‌ای با کیفیت به کاربر ارائه دهید. البته فراموش نکنید؛ هنگام یافتن ایده برای مدل خود، جنبه‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • زمینه طراحی شما چیست؟ به عنوان یک فرد خلاق، ممکن است ایده‌های زیادی در ذهن داشته باشید. اما این ایده‌ها باید از فیلترهای زیادی عبور کنند. به بیان ساده‌تر، شما باید دایره ایده‌های خود را کوچک کنید. زمینه‌ای را که می‌خواهید در مورد آن، موکاپ ایجاد کنید انتخاب نمایید و فقط به طرح‌های مختلفی که می‌تواند به کار گرفته شود فکر کنید. اما از همه این‌ها مهمتر: سعی کنید مفاهیم نامرتبط را با هم مخلوط نکنید!

  • طرح ذهنی یا همان ایده خود را در دنیای واقعی تصور کنید. پاسخ دادن به سؤالات زیر ممکن است در این زمینه به شما کمک کند: کدام نوع تصاویر بیشتر در آن صحنه ظاهر می‌شوند؟ و چگونه می‌خواهید از مدل شما استفاده شود؟

  • سعی کنید از تصاویر مرجع الهام بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای از صحنه‌های بالقوه کسب کرده و تا حد امکان آنها را واقعی‌تر نمایش دهید.
  • صحنه را به گونه‌ای تنظیم کنید که همه عناصر موجود در این مدل، ایده شما را تقویت کنند.

عنصر قابل تعویض را در مرکز مدل خود قرار دهید.

اول از همه، عنصری را که می‌خواهید کانون طرح شما باشد، انتخاب کنید. این عنصر، قابل جایگزینی است. وقتی در مورد آن عنصر فکر کرده و تصویرسازی ذهنی می‌کنید، باید مطمئن شوید که بیشترین توجه شما به آن عنصر است. انتخاب عناصر ثانویه نیز برای تقویت ترکیب و ظاهر کلی طرح ضروریست. بنابراین، سعی کنید اندازه یا موقعیت عناصر ثانویه را بدون اینکه عنصر اصلی را تحت الشعاع قرار دهد، تغییر دهید.

ایده خود را تحقق بخشید: فرایند تولید.

متن طرح؛ ایده و عنصر قابل تعویض را بررسی نمایید.

قدم بعدی، تبدیل ایده شما به طرحی جذاب و واقعی است. برای ارائه ماکت طرح تولید شده در دنیای واقعی، دو روش وجود دارد: عکس و خلاقیت سه بعدی. ولی کدامیک بهترین روش است؟ پاسخ این سوال به عناصری بستگی دارد که برای صحنه خود استفاده خواهید کرد. اگر برای ساخت ماکت طرح خود از عکس استفاده می‌کنید، موارد زیر می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد:

  • مردم واقعی و حیوانات
  • اشیاء و سطوح ملموس
  • محیط‌های واقعی
  • الیاف (تکه‌های لباس؛ چمن؛ مو و غیره) و گیاهان
  • مدل‌سازی صحنه نزدیک با عناصر
  • مدل عناصر تابستانی

همچنین، برای استفاده از خلاقیت‌های سه بعدی برای مدل‌های شما بهترین گزینه شامل موارد زیر است:

  • سطوح و اشیاء سخت
  • محیط‌های مفهومی یا غیر واقعی
  • اقدامات یا موقعیت‌های غیرممکن
  • اشیاء عظیم (وسایل نقلیه و غیره)

طرحتان را واقعی کنید: فرایند ویرایش.

ویرایش طرح mockup به اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. روند ویرایش، تعیین خواهد کرد که طراحی نهایی چگونه به نظر خواهد رسید و همچنین، مشتری می‌تواند مرحله نهایی طرح خود را به‌راحتی ببیند. در ادامه به برخی از جنبه‌هایی که باید هنگام ویرایش طرح در نظر داشته باشید، اشاره شده است:

  • طرح موکاپ را در بخش قابل تعویض قرار دهید:

در این مرحله شما باید طرحی را انتخاب کنید که طرح کاربر جایگزین آن شود. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا طرح می‌تواند تعامل خوبی با کاربر ایجاد نموده و رضایت او را جلب کند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که طرحی که انتخاب کرده‌اید مفید؛ بصری؛ جذاب و واقع بینانه است. علاوه بر این، بدیهی است که عنصر قابل تعویض باید متناسب با طراحی کلی مدل شما باشد. اگر همه چیز با هم سازگار و هماهنگ باشند، احتمالاً طرح شما افراد زیادی را جذب خواهد کرد.

  • روی جزئیات طرح حساب ویژه‌ای کنید:

فراموش نکنید که نتیجه نهایی موکاپ باید واقعی به نظر برسد! اما، چگونه می‌توانید طرحی واقعی ایجاد کنید؟ بله، شما نباید به هیچ وجه جزئیات طرح را فراموش کنید! به عنوان مثال، اگر مدل شما شامل یک صفحه نمایش است، باید نوری که از صفحه نمایش خارج می‌شود را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر دقت در نمایش جزئیات، می‌توانید برای به‌دست آوردن نتیجه‌ای رئال‌تر، قواعد جلوه‌های نورپردازی و تنظیم رنگ را نیز رعایت کنید. یکی از ایده‌های خوب برای ارتقاء طراحی و کیفیت طرح‌های Mockup، اضافه کردن اشیاء قابل ویرایش است. این کار به تلاشی مضاعف نیاز داشته اما مطمئناً طراحی شما متفاوت‌تر و جذاب‌تر از سایرین خواهد بود.

  • تنظیم لایه‌ها برای درک مدل خود:

در آخر نیز، نحوه سازماندهی لایه‌ها مهم است. به این ترتیب، شما به عنوان یک کاربر قادر خواهید بود به راحتی مدل خود را درک کرده و با آن کار کنید. در اینجا چند دستورالعمل برای تنظیم لایه‌ها وجود دارد:

  • ایجاد یک گروه از لایه‌ها برای هر شی قابل ویرایش
  • استفاده از یک برچسب آبی برای هر لایه قابل ویرایش (رنگ؛ اثرات و غیره)
  • Smart Object یا شی هوشمند باید دارای عنوان یکسان باشد: “طرح خود را در اینجا قرار دهید (برای ویرایش دوبار کلیک کنید)”.

در پایان باید گفت: طراحی و ساخت موکاپ‌های باکیفیت، به تخصص و تکنیک زیادی نیاز دارد. باید مراحل ایجاد آن را بدانید؛ قدم به قدم از آنها پیروی کنید تا بتوانید طرحی خارق‌العاده و متفاوت به مشتریان خود ارائه دهید.

دانلود از فری پیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 6 =

دکمه بازگشت به بالا